Widać słup ognia przez chmur gęstwinę
We wrogie serca zakrada się strach
Zwiastuje on rychłą Drop Podów lawinę
transportującą Astartes na blat
W oparach dymu i z rykiem silników
Kapsuły dostarczą zabójczy ładunek
Cele obrane przez mądrych taktyków
Nie mogą liczyć na żaden ratunek
Opadły w dół klapy, wybiegli Taktyczni
Zajęli pozycję i szyją z bolterów
Wrogowie padają, lecz nadal są liczni
Dlatego potrzebne jest wsparcie pakerów
W następnej kapsule przybyli Sternguardzi
Pociski termiczne rozgrzały powietrze
I choć przeciwnicy są silni i twardzi
To ile znieść mogą i jak długo jeszcze?
Oponent ze złości, czerwony jak burak
Taktyka Dropstrike'u zorała mu armię
Minęła dopiero bitwy pierwsza tura,
A w drugiej dokładka - więc widzi to marnie
Space Marines: Drop Pod jest jednym z najrzadziej używanych środków transportu stosowanych przez graczy. Zapewne dzieje się ta za sprawą przewidywalności, oraz słabej synergii w Buildach zrównoważonych. Mimo to Kapsuły Desantowe posiadają unikalny zestaw cech, który wyróżnia je na tle innych Transportów Dedykowanych.
- Element Zaskoczenia,
- Efekt Psychologiczny,
- Inicjatywa,
- Zasięg,
- IGS,
- Ładunek,
Lekko uzbrojony, pokryty 12stką Pancerza Transporter dostarcza swój zabójczy ładunek w samo serce wrogiej armii, pozwalając na eliminację witalnych celów broniami krótkiego zasięgu. W bogatym arsenale Kosmicznych Marines nie brak jest uzbrojenia siejącego prawdziwe spustoszenie na 12". Dostarczenie samobójczej wkładki na pozycję, przy użyciu innego środka transportu może być trudne i czasochłonne - Drop Pod zrobi to automatycznie, w pierwszej turze, w dodatku margines niepowodzenia minimalizowany jest przez Inertial Guidance System - zabawkę, powstrzymującą Kapsułę przed zniesieniem. Warunkiem celnego lądowania jest oczywiście użycie mózgu, za to statystyka wyjątkowo jest po naszej stronie. Nic tylko ładować się do Drop Poda i zapinać pasy:)
W 90% rozgrywek użycie choćby jednego Drop Poda wywoła Efekt Psychologiczny. Zmusi przeciwnika do zagęszczenia swojego rozstawienia w okolicy witalnych jednostek, w celu zajęcia przewidywalnej strefy lądowania. Istnieje też spora szansa na wycofanie niektórych jednostek do Rezerw, co pozwoli Marines zajmować się armią przeciwnika kawałek po kawałku. Z pewnością przewaga na polu bitwy warta jest te 35pkt.
Pojedynczy Suicide Squad w Podzie to fajna zabawka, niemniej jednak dość przewidywalna. Dużo trudniej zabezpieczyć się przed prawdziwym Drop Strike Assault. W obecnej edycji niewiele armii może pozwolić sobie na całkowite wyjście z Rezerw. Przeciwnik zmuszony jest wystawić na stole przynajmniej połowę armii, a następnie dożyć nią do początku drugiej tury. Dobrze przygotowany desant jest w stanie roznieść wrogi kontyngent w drobny mak. Przykładowo dwie kapsuły z dwoma dziesiątkami Sternguardów na pokładzie nie dają żadnych szans Necrońskiemu graczowi na dziewięciu Scythah, chyba że zdecyduje się on wystawić kilka oddziałów piechoty na stole. Niezależnie od decyzji gracza Necronami - w przypadku tego Match-upu możemy jedynie zyskać.
Jeśli naprzeciwko spotkamy niekorzystny Build i postanowimy zagrać bardziej defensywnie, bądź też zechcemy poczekać z desantem na cofnięte do Rezerw jednostki przeciwnika - możemy wpuścić na stół puste Pody (tzw. wabiki). Pełne, wchodzące w skład drugiej fali, staną się dostępne na przestrzeni drugiej - trzeciej tury, czyli akurat wtedy, kiedy potencjalnie staną się potrzebne. Nowa edycja znacznie przyspieszyła pojawianie się Rezerw, oraz wyeliminowała sytuacje, w których Kapsuły wchodziły na stół na ostatni moment. Obecnie czwarta tura to deadline, dlatego wkładka z Poda ma jeszcze sporo czasu, żeby zadać ból i zając Cel Misji.
Nie zapominajmy też o uzbrojeniu Kapsuł. Storm Bolter nie jest może narzędziem zagłady, niemniej jednak pusty Drop Pod nie stanowi priorytetowego celu. Będzie wiele okazji do oddania tych dwóch strzałów. Być może uda się dokończyć jakiś nadwątlony oddział, zadać kluczową ranę, czy też ukraść Hull Point na tył jakiegoś pojazdu. Bolter Szturmowy nadaje się również do kontrolnego ostrzeliwania Latających Monsterów. Fartowne trafienie może posłać Latacza na blat, gdzie zajmą się nim zdecydowanie mocniejsze bronie.
W przypadku, w którym zdecydujemy się na użycie kilku Drop Podów, warto dopasować do nich resztę Rozpiski. Doskonałym wyborem są Scout Biki, wyposażone w Locator Beacon. Kapsuły przestaną Scatterować, a Infiltracja w połączeniu ze Scout Move zapewni odpowiednią odległość Locatora do priorytetowego celu.
Zalety Drop Podów można by tak mnożyć i mnożyć. Nie obejdzie się jednak bez kilku wad. W końcu nie bez powodu mało kto bazuje na tych środkach transportu.
- Podatność na Kontrę,
- Możliwość Wymanewrowania,
- Dostępność,
Losowość miejsca lądowania Kapsuły bywa zgubna dla jego ładunku. Czasem okrutny los rzuci nim w niedogodne miejsce. Jednostki wysypujące się z Poda na blat są bardzo podatne na odpowiednio przygotowaną Kontrę. Duże Blasty, lub koksiasty Deathstar w mig rozprawią się z wkładką. Żeby temu zapobiec, dobrze jest schować jednego, czy dwóch dzielnych Marines poza LOS wrogich jednostek. Zachowamy ludzika to nie stracimy punktów i może uda się nim jeszcze coś zwojować.
Nie zapominajmy, że po drugiej stronie stołu może znaleźć się ogarnięty gracz. Drop Pody to zaskoczenie, inicjatywa, ale też przewidywalna forma rozgrywki. Przeciwnik może rozstawić się w sposób, który w praktyce uniemożliwi optymalny desant. Taktyka Dropstrike'u polega na zmasowanym natarciu i jednorazowej eliminacji zagrożenia. Jednym słowem stawiamy wszystko na jedną kartę.
Powodem, przez który rzadko widuje się Kapsuły Desantowe jest ich konkurencja w postaci Razorbacków, Rhino i Land Raiderów. W poprzedniej edycji Pody nie były popularne ze względu na zasady. Obecnie ich miejsce w kolekcjach graczy zajmują polecane ta ten czas Czołgi Transportujące. Złożenie grywalnego Dropstrike'u wymaga dużej ilości Kapsuł, a zatem nie każdy ma możliwość gry tym Buildem. Przynajmniej na razie:)
Czy wiesz że?
Drop Pody używane są głównie w celu przetransportowania dobrze uzbrojonego oddziału do określonego celu. Nie jest to jednak jedyna godna uwagi forma zastosowania Kapsuły. W połączeniu z ukształtowaniem terenu, lub Locator Beaconem można użyć Podów w sposób precyzyjny, co pozwoli na 'zbudowanie' ściany LOS Blockerów, lub dobrej zapory anty-assaultowej. Opcja strzelania do przeciwnika przez 0,99" szparę pomiędzy dwoma Kapsułami warta jest rozważenia.
Pozdro600!
Nazroth